post-title E-mail marketing – skuteczny sposób na zwiększenie obrotów 2017-11-07 11:14:50 yes no Napisany przez Kategorie: E-mail marketing, Marketing

E-mail marketing – skuteczny sposób na zwiększenie obrotów

Napisany przez Kategorie: E-mail marketing, Marketing

Każdego dnia wysłanych zostają setki miliardów e-maili, a liczba kont pocztowych znacznie przekracza liczbę kont w mediach społecznościowych, nawet tak popularnych jak Facebook i Twitter. Zanim pojawiła się możliwość wyświetlania reklam graficznych, najważniejszym narzędziem marketingu internetowego był e-mail marketing.

Dlaczego warto inwestować w e-mail marketing ?

E-mail marketing nadal pozostaje skuteczną formą promocji. Największą zaletą wykorzystania kampanii e-mailowych jest bardzo wysoki wskaźnik ROI, czyli zwrotu inwestycji. W praktyce oznacza to, że taka forma marketingu kosztuje niewiele i jednocześnie generuje duży ruch na stronie. Według badań Internetu jedynie czynnik znajomości marki firmy przyciąga więcej potencjalnych klientów. Jednocześnie e-mailing jest narzędziem, które można łatwo wykorzystać do budowania relacji z klientami i informowania o nowościach, okazjach, wyprzedażach oraz innych akcjach marketingowych i PR-owych.

Formy e-mail marketingu

Newsletter – doskonała metoda budowania długofalowych relacji klient-firma. Powinien być skonstruowany w ciekawy sposób, musi kreować pozytywny wizerunek firmy i jednocześnie promować jej ofertę. Newsletter może zawierać informacje dotyczące promocji, eventów, specjalnych ofert, itp.

Wysyłka mailingu – wysyłanie e-maila, który informuje o konkretny wydarzeniu lub ma zainteresować odbiorcę konkretnym produktem lub usługą. Wiadomość musi być zwięzła i powinna zawierać call to action, czyli zachętę do działania, które przekieruje klienta na landing page, gdzie będzie mógł wykonać konkretną czynność, np. zarejestrować się, podać dane kontaktowe, dokonać zakupu. Ważne aby wiadomość była jak najbardziej spersonalizowana, w miarę możliwości powinna sprawiać wrażenie, że została skierowana do konkretnej osoby.

W ramach e-mail marketingu można także stosować różne automatyczne odpowiedzi, np. przypomnienia, potwierdzenia transakcji, przypomnienia o potrzebie zakupu, itp. Warto jednak pamiętać, że zbyt duża liczba takich wiadomości będzie męcząca dla odbiorcy i nie wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy.

Kiedy wysyłać wiadomości?

Czas wysyłania wiadomości ma wbrew pozorom ogromne znaczenie. Tutaj wiele zależy od formy e-mail marketingu, a także od grupy docelowej. Newsletter powinien być wysyłany regularnie, o tej samej porze, tego samego dnia tygodnia. Zbyt częste przesyłanie wiadomości sprawi, że zaczną one irytować odbiorców i będą postrzegane jako SPAM.

Wiadomości, których odbiorcą jest inna firma, powinny być wysyłane na początku tygodnia. Według badań skuteczności e-mail marketingu najlepszy termin to wtorkowy poranek. W poniedziałki skrzynki pocztowe są zbyt zatłoczone innymi wiadomościami, a pod koniec tygodnia pracownicy zaczynają powoli myśleć o odpoczynku.

Jeśli wiadomość ma trafić do klientów indywidualnych, najlepiej wysłać ją w środku tygodnia. Wyjątek stanowią oferty dotyczące rozrywki i wypoczynku – w takim przypadku lepszy będzie termin bliższy weekendu. Większość osób sprawdza pocztę rano, ale skuteczną strategią może okazać się również wysyłka wieczorowo-nocna.

Uwaga na SPAM

SPAM (Stupid Pointless Annoying Message) nie tylko irytuje odbiorców, ale zgodnie z polskim prawem podlega karze grzywny. Jak prowadzić działania marketingowe, żeby nie zostały uznane za SPAM? Najlepszym rozwiązaniem jest zbudowanie bazy adresów osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie wiadomości. Nie należy działać w sposób nachalny, nie wolno przytłaczać odbiorców natłokiem informacji, a każdy e-mail powinien zawierać link, który pozwoli na wypisanie się z bazy.

Baza adresowa – jak ją stworzyć?

Dobra baza adresowa to podstawowe narzędzie wykorzystywane w e-mail marketingu. Bazę można kupić, jednak w takim przypadku pojawia się pytanie o jej jakość. Nie bez znaczenia jest aktualność bazy oraz jej segmentacja, czyli dodatkowe informacje dotyczące np. wieku, płci, zawodu, miejsca zamieszkania adresatów. Osoby, których adresy zgromadzono, powinny wyrazić na to zgodę. Należy kierować się koncepcją permission marketing – nie należy wysyłać wiadomości do osób, które się na to nie zgodziły, ponieważ zniechęca to potencjalnych klientów, a także może zostać uznane za łamanie prawa. Klient musi mieć również możliwość wypisania się z bazy.

Jak zatem zebrać zgody na mailing? Istnieje wiele sposobów. Można zaoferować coś w zamian, np. rabat na zakupy, udział w konkursie, darmowy e-book. Innym sposobem jest prośba o ocenę, opinię, komentarz. Na stronie swojego sklepu lub firmy warto zamieścić formularz zapisu do newslettera. Adresy można zbierać także w realu, np. w ankietach lub formularzach karty lojalnościowej.

Zgromadzone dane osobowe należy zgłosić do GIODO. Bazę trzeba oczyścić z adresów błędnych i nieaktywnych oraz posegregować ją według odpowiednich kryteriów. Tym zadaniem w praktyce zajmują się automatyczne programy do wysyłek mailingowych.

Podstawowe strategie stosowania e-mail marketingu

Niezależnie od stosowanej formy e-mail marketingu kluczowe znaczenie dla jej skuteczności będzie miała odpowiednia strategia. Kolejne etapy kampanii powinny być dobrze przemyślane. Przede wszystkim należy określić jej cel, np. zwiększenie sprzedaży, budowa wizerunku, pozyskanie kontaktów. Po drugie do celu trzeba dopasować odpowiednią formę mailingu, np. newsletter lub wiadomości typu call to action. Po trzecie należy określić grupę docelową. Tu można brać pod uwagę bardzo szeroki wachlarz parametrów, np. wiek, miejsce zamieszkania, status ekonomiczny, płeć, zainteresowania, wykształcenie. Szczegółowe dane pozyskuje się np. dzięki statystykom internetowym i informacjom zbieranym przez pliki cookies. Kampania może mieć efekt krótkofalowy, np. sprzedaż określonego produktu, bądź długofalowy, np. budowanie lojalności klienta.

Wszystkie elementy takie jak treść wiadomości, grafika, termin i częstotliwość wysyłania e-maili, powinny być dostosowane do podstawowych założeń strategii marketingowej

Monitorowanie efektywności

Stosowanie automatycznych programów do wysyłki maili daje możliwość łatwego testowania różnych rozwiązań i sprawdzania na bieżąco ich skuteczności. Przy analizowaniu skuteczności e-mail marketingu bierze się pod uwagę wskaźnik OR, ale także wskaźnik CTR, czyli kliknięcia w zawarty w mailu link. Zainstalowanie systemu Google Analitycs pozwoli na śledzenie ruchu na stronie, który został wygenerowany przez mailing lub newslettera.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie…