Zaznacz stronę

Marketing to wbrew pozorom trudna sztuka, która polega na trafieniu do właściwego odbiorcy z odpowiednim przekazem. Skuteczne działania marketingowe wymagają dokładnego określenia zainteresowań i potrzeb klientów, a także odpowiedniej dystrybucji przekazu.

Wiele firm decyduje się na korzystanie z masowego przekazu, licząc na to, że komunikat dotrze do wybranej grupy docelowej. Taka forma reklamy wiąże się jednak z dużymi kosztami, jednocześnie trudno wiarygodnie mierzyć jej skuteczność. Dobrą alternatywą może okazać się e-mail marketing, który pozwala na dotarcie do konkretnych odbiorców bez ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketing do forma marketingu bezpośredniego. W celu kontaktów z klientem wykorzystuje się pocztę elektroniczną. Taki przekaz daje możliwość dużej personalizacji wiadomości, ponieważ odbiorców można łatwo podzielić na grupy, dla których zostanie przygotowana inna treść.

Oprócz wysokiego stopnia personalizacji e-mail marketing charakteryzują stosunkowo niskie koszty, szybkość przekazu, a także łatwy pomiar skuteczności. Narzędzia wykorzystywane do kontaktów z klientami zbierają informacje zwrotne dotyczące liczby wiadomości, które zostały otwarte, a także wygenerowanej sprzedaży. Obserwowanie reakcji odbiorców na bieżąco daje możliwość eksperymentowania z różnymi treściami i szybkiej zmiany strategii działania.

Jak pozyskać bazę adresową?

Podstawą do prowadzenia działań w zakresie e-mail marketingu jest baza adresowa, czyli zbiór adresów poczty elektronicznej należących do klientów firmy oraz osób, które mogą być zainteresowane jej ofertą. Najprostszym sposobem na zebranie adresów jest oferowanie możliwości zapisania się do newslettera. W przypadku sklepu internetowego w formularzu zamówienia można umieścić box ze zgodą na otrzymywanie wiadomości z ofertami.

Bazę adresową można również kupić od firmy zewnętrznej, ale trzeba liczyć się z tym, że nie jest to mały wydatek. Dobra baza nie jest tania, ale zawiera adresy osób, które dobrowolnie wyraziły zgodę na to, żeby się w niej znaleźć, a także reprezentują określoną grupę docelową, np. pod względem zainteresowań, płci lub wieku.